Het marketing- & communicatievak verandert snel. Nieuwe media, technieken en inzichten bieden de marcomspecialisten van vandaag oneindig veel mogelijkheden om op een nieuwe manier in contact te komen met de doelgroep. Hierbij wordt het steeds interessanter om één-op-één met de klant te communiceren. Een persoonlijke boodschap of gerichte aanbieding op het juiste moment levert een hogere scoringskans op en dus minder ‘waste’.

Maar sterft offline communicatie met al deze nieuwe mogelijkheden dan uit? Nee, wij zijn van mening dat je de nieuwe mogelijkheden juist moet combineren met de meer traditionele kanalen. Passend bij de doelgroep, branche en het merk zelf bepalen we per vraagstuk welke middelenmix de juiste is. Bij voorkeur zoveel mogelijk geïntegreerd, waardoor de verschillende kanalen (online en offline) elkaar versterken en aanvullen.

Papier blijft populair

Als we kijken naar de resultaten van het onlangs uitgevoerde bereiksonderzoek van GfK kunnen we concluderen dat een gecombineerde inzet van verschillende media een renderende keuze is. Zo blijkt dat de papieren huis-aan-huis folder onverminderd populair blijft. Ruim 60% van de Nederlanders leest alleen deze reclame-uiting. En meer dan 80% komt in actie na het lezen van een papieren folder, door een winkel te bezoeken en daar aankopen te doen.

untitled-design-1-1014x487

Maar ook de digitale folder wint terrein. Bijna vier miljoen Nederlanders raadplegen digitale folders, de helft gebruikt hiervoor een App. Het lezen van de digitale reclames leidt in veel gevallen tot een bezoek aan de webshop of de website van de betreffende aanbieder.

Combineer verschillende media

Elk communicatiekanaal heeft dus andere eigenschappen en voordelen. De doelgroepen reageren verschillend op de diverse media en daar wil je als merk uiteraard optimaal op inspelen. Het is dus bijzonder interessant om die verschillende media zoveel mogelijk gecombineerd in te zetten, elkaar te laten versterken en zo het maximale rendement uit de marketingcampagne te halen.

Bron: bereiksonderzoek folders Gfk 2015