Reclame-uitingen van MKB-ondernemers kunnen effectiever

Reclame-uitingen van MKB-ondernemers kunnen effectiever, dat blijkt uit een onderzoek van PostNL. Veel ondernemers willen wel reclame maken, maar weten niet altijd hoe.

Zo’n zeventig MKB ondernemers lieten hun reclame-uitingen beoordelen op effectiviteit en hieruit bleek dat er nog volop ruimte voor verbetering is.
En vaak gaat het dan om ogenschijnlijk kleine details zoals minder woorden gebruiken of meer beeldende fotografie (meer kleur en mensen).

Resultaat laten zien, niet het product
Het advies is om niet het product zelf, maar het resultaat te laten zien: Bijvoorbeeld een foto van iemand die een heerlijk gerecht met rijst eet in plaats van alleen de verpakking van de rijst. Hierdoor kan de effectiviteit aanzienlijk verbeteren.

Duidelijk communiceren: minder tekst, grotere letters
Voor een reclame-uiting is een korte, krachtige tekst belangrijk. Mensen beslissen namelijk binnen een paar seconden of iets interessant is. In veel uitingen zijn de teksten te lang of onvoldoende doeltreffend.

Opvallend veel MKB ondernemers communiceert ook geen actie in hun reclame-uitingen. Dit is een gemiste kans want zo is voor veel mensen niet duidelijk wat ze moeten doen. Doeltreffend is het gebruik van een eenvoudige en makkelijk te onthouden URL (internetadres) en een geloofwaardig actie aanbod. Dit werkt nog beter als er een gevoel van schaarste/urgentie aan wordt gekoppeld door bijvoorbeeld een beperkte actietermijn te communiceren of ‘op=op’.

MKB’ers moeten crossmedialer denken
Ten slotte is het advies crossmedialer te denken, ofwel om een fysieke uiting met een online uiting te combineren zodat men op meerdere momenten en op meerdere manieren met de klant in aanraking komt. Bijvoorbeeld door een direct mail te combineren met een gerichte Facebook advertentie (op basis van leeftijd, interesse of locatie) of een e-mail als teaser of reminder wanneer de actieperiode bijna verloopt.

Meteen regelen
Interesse in een doeltreffende reclame-uiting zoals een advertentie, flyer, brochure of directmail ?